söndag 8 maj 2011

Arbetsuppgifter

1. Presentation : namn,  nationalitet, adress osv...         
    Alfabetet, siffror
    Bokstävernas ljud och bokstavera ditt namn
    Svara på frågor om ditt namn och din adress och ditt land
    Fråga en person om hennes namn eller adress
    Hälsa någon och fråga hur någon mår
    presentera dig själv eller andra
   
    Övningar: Safiren:        http://www.digitalasparet.se/safir/m01/a1/o01.htm


    Inlämningsuppgift/läxa:   

 
Skriv och berätta om dig själv
 
Berätta:
- vad du heter, förnamn och efternamn
- hur gammal du är (ålder)
- var du bor
- hur du bor
- din adress
- varifrån du kommer
 -har du familj
 -är du gift
 -vad talar du för språk
 - vad du studerar
 - vad du är intresserad av
 - vad du längtar efter
 - din framtid

                               
                  

17 kommentarer:

  1. Jag heter Fatima. Jag är tjugo sju år gammal. Jag bor i Göteborg på Hisingen. Jag kommer från Iran. Jag är gift, men har jag inte barn. Jag har två syskon, en bror och en syster. De är eldärar den mig. Jag talar Persiska, Engelska, lite Arabisa och lite Svenska. Jag har studerade datorteknik. Nu studerar jag master i Chalmers tekniska högskola. Jag gillar musik, filmer, böcker, sport. Jag gillar cyklar i sommar och spelar handball. Jag längtar efter resa allt länder i min framtid.

    SvaraRadera
  2. Jag heter Kavitha.Min efter name är Chelakara Satyanarayana. Jag är 29 år gammal. Jag kommer från Indien. Jag bor nu i Göteborg på Hissingen i Sverge. Jag är gift och bor med min man och min barn. Min barn är 16 månåd gammal. Hun hetter Kavya. På hemma vi pråtar i telugu. Jag kan också talar i engleska, hindi och tamil.
    Jag arbetar i Högskola i Borås. Jag resar till Borås alla vardagar. Jag jobbar som en forskare. Från sista vecka jag börjar studera svenska. På min fritid jag gillar spela med min barn och lyssna musik.

    SvaraRadera
  3. Hej KAvita!
    TAck för din presentation. On du vill akn du skicka en bild på dig nästa gång. Då vet jag vem skickade läxan.
    Du är duktig att du pendlar varje dag mellan Borås och Göteborg. Dessutom har du ett så lite barn. När du är i Borås var är din flicka ? Är hon i dagis? Åker du tåg eller bil? Vad forskar du om?
    Svara gärna!
    Hälsningar
    Erika
    Några saker att tänka på :
    mitt barn
    16 månader gammal (plural!!)
    jag reser
    sedan förra veckan (since last week)
    lyssna på musik

    SvaraRadera
  4. He Fatima!
    JAg hoppas att det går bra att andra ser vad vi skriver.
    Tack för din presentation!
    JAg ser att du kan redan ganska mycket svenska. Om du vill kan du börja med nästa inlämningsuppgiften.
    HÄr kommer en lista över saker som du ska tänka på:
    Jag är gift, men jag har inte barn.
    De är äldre än jag.
    Jag talar persiska, engelska, lite arabiska och lite svenska. Jag studerar datorteknik.
    Jag gillar att cykla på sommaren och spela handball. Jag längtar efter att resa i världens alla länder i min framtid.

    SvaraRadera
  5. Jag heter Yuan. Min efternamn är Wang. Jag är tjugofyra år gammal. Nu jag bor i Göteborg på Högsbo i Sverige, med min pojkvän och en kat som heter Odi. Jag kommer från Kina, talar Kinesiska, Engelska och tiny Svenska. Jag är det enda barnet i min familj. Jag studerar master i Chalmers på kommunikationsteknik. Jag gillar badminton, taekwondo, måla och musik. Jag drömmer att bli en animatör eller en brudklänning designer. I framtiden, jag vill ha ett jobb och min egen cookie butik.

    SvaraRadera
  6. Jag heter Bartek Galka.Jag är tjugo åtta år gammal.Jag kommer fran Polen.Jag bor i Torslanda med min sambo Magdalena och min dotter Ewelina.Hon är 2 månader.Hemma pratar vi både svenska,engelska och polska svenska. Jag arbetar i fabriken med skinka och kött. På min fritid tycker jag om att promenera med min familj.

    SvaraRadera
  7. Hej Yuan!

    Det är tredje gången att jag försöker svara men mina kommentarer försvinner.
    TAck för din fina presentaation.
    Du har fina drömmar:
    Rättningen: Jag heter Yuan. Mitt efternamn är Wang. Jag är tjugofyra år gammal. Nu bor jag i Göteborg i Högsbo i Sverige, med min pojkvän och en katt som heter Odi. Jag kommer från Kina, talar kinesiska, engelska och lite svenska. Jag är det enda barnet i min familj. Jag studerar till master på Chalmers i kommunikationsteknik. Jag gillar badminton, taekwondo, måla och musik. Jag drömmer om att bli animatör eller brudklänningsdesigner. I framtiden, vill jag ha ett jobb och min egen cookie butik.

    SvaraRadera
  8. Hej Bartek!
    TAck för presentationen. Så du jobbar och har din familj här, Då kommer du snabbt att lära dig svenska.
    Hälsningar
    Erika

    SvaraRadera
  9. He Seraphine!
    TAck för presentationen. Mycket bra. Lycka till med bröllopet och studierna
    Hälsningar
    Erika

    Presentation
    Hej,
    Jag heter Seraphine Namegni, jag är 31 år gammal. Jag bor i Göteborg på Fredriksdalsgatan. Jag studerar socialt arbete på Göteborgs universitet. Jag bor med min syster och min pojkvän. Min adress är Fredrikdalsgatan 8B, lägenhet nummer 72, post adressen är 412 65 Göteborg. Jag kommer från Kamerun. Jag har två systrar och 3 bröder. Min mamma lever men min pappa dog när jag var ett litet barn. Min familj bor i Kamerun i Kumba och Yaoundé. Jag är singel och jag har inte barn. Jag talar engelska, franska och mitt modersmål i Kamerun, balengou. Jag tycker om musik, läsa böcker och titta på film. Jag längtar efter att blir klar med min utbildning och mitt bröllop. Min framtidsplan är att prata svenska, jobba och få barn.

    SvaraRadera
  10. Läxa – Duncan Gemmell

    Jag heter Duncan Gemmell. Jag är trettien år gammal. Jag är ursprungligen från Storbritannien men bor nu mera i Göteborg med min Svensk sambo Malin, vi är inte gift och vi har inget barn. Hon växte upp i Dalsland men för tio år hon bodde utomlands. Vi träffats oss i Skottland där vi jobbade tillsamens i en restaurang i Edinburgh. Jag flyttade till Sverige i november förra året . I början jag jobbade som snöskottare men det finns inte så mycket snö nu, då jag befinns mig arbetsloss. Jag har ganska stor erfarenhet som vegetarisk kock men om där finns möjlighet, då skulle jag vilja jobba utomhus. Min hobby är klipklättring och hoppas jag att bli klättring instruktör i framtiden. Första måste jag hitta jobb som kan betala för mitt liv här i Sverige. Min familj (Mary, min mamma och Lorna, min syster) bor i England; jag hoppas att de kan komma till Sverige för en semester, är jätte fin här i sommartiden. Det var allt.

    SvaraRadera
  11. Hej Duncan!
    Tack för din fina presentation. Jag hoppas att du hittar jobb här snart. Du är ju en mycket mångsidig person.Göteborg är mycket vacker på våren men jag älskar Scotland också. Jag var där som ung tjej och tågluffade. Jag hade så roligt .
    Lycka till
    Hälsningar
    Erika
    Rättningen:
    Jag är trettiett år gammal. Jag är ursprungligen från Storbritannien men bor numera i Göteborg med min svenska sambo Malin. Vi är inte gifta och vi har inga barn. Hon växte upp i Dalsland men hon bodde utomlands i tio år. Vi träffades i Skottland där vi jobbade tillsamans i en restaurang i Edinburgh. I början jobbade jag som snöskottare men det finns inte så mycket snö nu så jag är arbetslös nu. Jag har ganska stor erfarenhet som vegetarisk kock men om det finns möjlighet, då skulle jag vilja jobba utomhus. Först måste jag hitta jobb så att jag kan försörja mig i Sverige. Min familj (Mary, min mamma och Lorna, min syster) bor i England; Jag hoppas att de kan komma till Sverige på semester. Det är jättefint här på sommaren. Det var allt.

    SvaraRadera
  12. Hej, jag heter Hilina Deribe Kidane. jag är tjugosex gammal år . jag bor i Göteborg på Mejerigatan. Jag är studera Masters i datavetenskap på chalmers tekniska högskola. Jag kommer från Etiopien och Jag talar Amariska , engliska och nu jag är studera svenska språk. Min papa och mama bor i Etiopien . Jag är inte gift, men jag har pojkvän .Jag gillär lyssna på musik , titta på tv, simning och läsa bok. I framtiden jag vill studera phd , jag vill gifta sig och har barn.
    Tack så mycket !

    SvaraRadera
  13. Hey,Jag heter Rosa Tsegaye. Jag är 24 år gammal. Jag kommer från i Ethiope och jag bor i svigry på Graddgatan. Mig adress är Mejerigatan 2 A lgh 2123, 41276, Gotenborg. Jag är studerar nätverk och distribuerade system. Jag talar Amharic and Engliska. Jag är gift inte. Jag har uncle I svirg. Jag är intresserad I spela data och lyssnar ny teknik nyheter. Jag längtar efter att tala svenska flytande. Mig framtid är att vara bra arbetare.
    Tack!

    SvaraRadera
  14. Hej Erika,
    Tack för dina korrigeringar. Jag är reser till Borås på buss från Korsvägen och reser till Korsvägen på spårvagn. I Borås, jag arbetar som forskare i molekyl simulering på polymer. Jag gillar min forskning mycket. När jag går till jobbet, går mitt barn till dågis. Rätta mig om jag har fel.
    Hälsningar.
    Kavitha.

    SvaraRadera
  15. Hej lararina,

    Jag heter Yonas Tsegaye,jag ålder tsugosex. Jag bor I bergsjöin på rymdtorget 13 med mina vänner.
    Jag kommer från Etiopien .Min familijen bor i etiopien och jag har tre bror och tre syster
    Jag är inte gift .Jag prota amhariska,engeliska och lite svenska.
    Jag studerar datorteknik på Chalmers.Jag gillar att läsa böcker,spelar fotball och simning.Jag gillar att titta på vetenskapliga filmer också.
    Jag längta efter att gå tillbaka till hem och besöka min familj.
    Gud vet om min framtid


    tack så mycket för att ge mig chansen

    SvaraRadera
  16. Hej,
    Jag heter Hilina Deribe Kidane. Jag är tjugosex år gammal. Jag bor i Göteborg på Mejerigatan. Jag studerar Masters i datavetenskap på Chalmers tekniska högskola. Jag kommer från Etiopien och Jag talar amariska , engelska och nu studerar jag svenska. Min pappa och mamma bor i Etiopien . Jag är inte gift, men jag har pojkvän .Jag gillär lyssna på musik , titta på tv, simning och läsa böcker. I framtiden jag vill studera phd , jag vill gifta mig och ha barn.
    Hälsningar
    Hilina

    SvaraRadera